Utolsó kommentek

Friss topikok

  • : Nagyon jó írás! (2013.12.02. 20:32) Az élet értelméről
  • tizer: @Zak: "Ezzel a kijelentéssel (ti. 'tudatos mivoltuk hiányzik') minden valós tapasztalat ellen besz... (2013.10.17. 00:07) Az állatok nem éreznek fájdalmat
  • Brendel Mátyás: "Mivel mindenkinek kicsit mások a végső kérdései, mindenkinek más is a hite." Nem következik. És ... (2013.09.25. 14:09) A hitről
  • tizer: @filmcomm: nem amiatt, hanem azon cselekedetével teszi világossá :-). (2011.07.13. 21:22) Az evolúció evolúciójáról
  • filmcomm: Na, ez egy elég jó összefoglalója az egyébként sanyarú helyzetnek! (2011.07.13. 17:41) Miért nehéz változni?

A környezettudatos blöff

2010.04.20. 00:12 :: tizer

Mivel a gazdaságot a pénz irányítja, s tette ez most és eleddig is, bátran feltételezhető, hogy az annyira trendi szöveg, minthogy környezettudatos vásárló, meg ez az „spórolj az energiával, védd a földet” zászló, csak egy cukormáz a szagtalan pénz körül. De miért ölt ilyen alakot?

Sokáig egy másik trend uralta a fogyasztói szemléletet, mely így hangzik: vegyél többet, nagyobbat, jobbat. Ugyan ez ma is működhetne, de a globalizált világbéli tömegkommunikáció (és a média vészjósló híradásokra való fogékonysága) azt a közfelfogást alakította ki, hogy nem is olyan nagy ez a Föld, nem férünk el, pláne ha mindenki nagyobbat, drágábbat, többet akar.

Ez az ijedelem megnyitott egy új piacot, mely úgy szól, vegyél drágábban, de tudd, hogy megéri, mert véded a környezetet, kevesebb energiát és kevesebb más szűkös erőforrást fogyasztasz. Vagyis a félelmeinkért fizetünk, fizettetünk. De ez nem új, a biztosítók is ebből élnek.

Vegyük észre, hogy ha valóban egy tudatára ébredt emberi törekvésről lenne szó, s tényleg a bolygónk védelme lenne a szent cél, akkor nem a 100W-os izzók betiltásáról szólna a fáma, hanem a kutatásra és az oktatásra fordított összegek drasztikus megugrásáról. Mind a technikai fejlődést szolgálandó, mind a társadalomtudományos vonalon, hogy amíg az előbbi témában a fizikusok és mérnökök kitalálják végre-valahára, hogyan csináljunk paradicsomi nyaralót más bolygókon, vagy épp fújjunk új bolygókat buborékként a semmiből, addig is tudjuk, hogyan férhetünk el egyre több milliárd emberként kis helyen is.

A környezettudatosság tehát csak egy üzleti trend neve, nulla magasztos tartalommal bír.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ebredjra.blog.hu/api/trackback/id/tr91936029

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása