Mivel a gazdaságot a pénz irányítja, s tette ez most és eleddig is, bátran feltételezhető, hogy az annyira trendi szöveg, minthogy környezettudatos vásárló, meg ez az „spórolj az energiával, védd a földet” zászló, csak egy cukormáz a szagtalan pénz körül. De miért ölt ilyen alakot?
Sokáig egy másik trend uralta a fogyasztói szemléletet, mely így hangzik: vegyél többet, nagyobbat, jobbat. Ugyan ez ma is működhetne, de a globalizált világbéli tömegkommunikáció (és a média vészjósló híradásokra való fogékonysága) azt a közfelfogást alakította ki, hogy nem is olyan nagy ez a Föld, nem férünk el, pláne ha mindenki nagyobbat, drágábbat, többet akar.
Ez az ijedelem megnyitott egy új piacot, mely úgy szól, vegyél drágábban, de tudd, hogy megéri, mert véded a környezetet, kevesebb energiát és kevesebb más szűkös erőforrást fogyasztasz. Vagyis a félelmeinkért fizetünk, fizettetünk. De ez nem új, a biztosítók is ebből élnek.
Vegyük észre, hogy ha valóban egy tudatára ébredt emberi törekvésről lenne szó, s tényleg a bolygónk védelme lenne a szent cél, akkor nem a 100W-os izzók betiltásáról szólna a fáma, hanem a kutatásra és az oktatásra fordított összegek drasztikus megugrásáról. Mind a technikai fejlődést szolgálandó, mind a társadalomtudományos vonalon, hogy amíg az előbbi témában a fizikusok és mérnökök kitalálják végre-valahára, hogyan csináljunk paradicsomi nyaralót más bolygókon, vagy épp fújjunk új bolygókat buborékként a semmiből, addig is tudjuk, hogyan férhetünk el egyre több milliárd emberként kis helyen is.
A környezettudatosság tehát csak egy üzleti trend neve, nulla magasztos tartalommal bír.
Utolsó kommentek